Choď na obsah Choď na menu
 


V Humennom sa zapísalo takmer 360 prvákov

2. 9. 2024

Do prvého ročníka základných škôl v Humennom sa v školskom roku 2024/2025 zapísalo takmer 360 prvákov. Najviac na ZŠ Pugačevova a ZŠ Jána Švermu, pekné počty mala aj ZŠ s MŠ Podskalka, 44 nových prvákov rozdelili do dvoch tried.

A práve ZŠ s MŠ Podskalka navštívil v prvý školský deň (2.9.) primátor mesta Miloš Meričko. V spoločnosti riaditeľa Norberta Koscelníka privítali predškolákov, prvákov i druhákov, ich rodičov, rodinných príbuzných.

„Vítame nový školský rok. Zvlášť sa tešíme na deti, ktoré prídu do materskej školy a prvákov, ktorí sa oboznámia s novým, už školským prostredím. Príde viac povinností pre nich i rodičov, ktoré budú musieť zvládať, no veríme, že sa budú do školy tešiť,“ povedal na úvod svojho príhovoru Norbert Koscelník.

„Dozvedel som sa, že do školy prichádza 44 prváčikov, čo je pekné číslo. Malí školáci nastupujú na dôležitú cestu vzdelávania. Chcem vás povzbudiť, aby ste sa do učenia pustili so záujmom. Objavíte veľa doposiaľ nepoznaného, naučíte sa čítať, písať i počítať, získate aj nové školské zážitky. Vydarený školský rok želám aj vašim rodičom a v neposlednom rade všetkým pedagogickým i nepedagogickým zamestnancom školy,“ poznamenal Miloš Meričko.

Všetky deti v materskej škole i školákov 1. a 2. ročníka ZŠ s MŠ Podskalka obdaroval sladkosťou, prváci našli na laviciach prichystané aj „balíčky pre prváčika“. Samospráva potešila školskými potrebami všetkých prvákov základných škôl pôsobiacich na území mesta Humenné. Balíček obsahoval vodové farby, ceruzu, gumu, lepidlo, pastelky, voskovky a nožnice.  

Školy na Slovensku otvorili svoje brány približne 528 000 žiakom základných škôl a približne 214 000 žiakom stredných škôl. Do lavíc si prvýkrát sadlo aj viac ako 62-tisíc žiakov prvého ročníka základných škôl. Informovalo o tom Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR.

V tomto školskom roku od septembra prejde na nový školský vzdelávací program ďalších 400 základných škôl. Učebný plán tam bude prispôsobený moderným potrebám. Školstvo musí podľa rezortu začať pripravovať žiakov na budúcnosť inak.

"Potrebujeme školy, ktoré vybavia deti praktickými zručnosťami a kritickým myslením. Potrebujeme mladú, úspešnú generáciu, ktorá vie riešiť problémy a prispôsobovať sa novým výzvam," poznamenal minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).

V oblasti personálnej politiky plánuje MŠVVaM zmeny v kompenzačných príspevkoch pre pedagogických zamestnancov. Rozšíri sa tam okruh oprávnených prijímateľov a zvýši sa podpora tým, ktorí pracujú v náročnejších podmienkach, napríklad v školách s vyšším podielom detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, dodal.

Medzi priority rezortu patrí aj duševné zdravie detí. Pripomína dôležitosť prípravy na ich návrat do školských lavíc.

„Otvorená komunikácia s deťmi o ich strachu a pocitoch je tu kľúčová – podporte ich v zdieľaní a ubezpečte ich, že ich pocity sú v poriadku. Rodičia môžu pomôcť deťom vytvárať pozitívne očakávania. Je dobré zamerať sa na príjemné pocity spojené so školou,“ radí ministerstvo.

Za vhodné považuje aj podporu socializácie detí, napríklad spoznávaním nových spolužiakov. Zároveň odporúča pripraviť deti na prípadné ťažkosti a uistiť ich, že v škole majú podporu najbližších príbuzných a pedagógov.

„Rodičia by mali dbať aj na to, aby deti neboli preťažené mimoškolskými aktivitami a aby mali dostatok času na oddych,“ uviedol rezort školstva a kultúry. Doplnil, že prvý deň v škole sa dá premeniť na pozitívny zážitok, napríklad spoločným zájdením na zmrzlinu alebo do cukrárne, aby sa deti tešili na nový začiatok.

Okrem toho ministerstvo navrhuje, aby rodičia zaviedli denný režim, ktorý zahŕňa pravidelný čas na domáce úlohy, ako aj čas vyhradený na vonkajšie aktivity a relax. To pomôže deťom prispôsobiť sa novému školskému roku a znížiť hladinu stresu.

Okrem toho ministerstvo odporúča, aby sa rodičia zapojili do otvorených rozhovorov so svojimi deťmi o ich akademických cieľoch a očakávaniach. Deti sa tak budú cítiť viac motivované a povzbudené, aby pracovali na svojich cieľoch, a rodičia im môžu v prípade potreby poskytnúť poradenstvo a podporu.

Ministerstvo tiež zdôraznilo dôležitosť podpory zmyslu pre komunitu v školách. Dá sa to dosiahnuť organizovaním združení rodičov a učiteľov, školských podujatí a mimoškolských aktivít, ktoré podporujú tímovú prácu a socializáciu medzi študentmi, učiteľmi a rodičmi.

Pokiaľ ide o vzdelávanie učiteľov, ministerstvo plánuje zaviesť nové programy zamerané na rozvoj zručností učiteľov v oblastiach ako digitálna gramotnosť, špeciálne vzdelávacie potreby a podpora duševného zdravia. Tým sa zabezpečí, že učitelia budú vybavení potrebnými nástrojmi a znalosťami na poskytovanie vysokokvalitného vzdelávania a podpory svojim študentom.

So začiatkom nového školského roka je ministerstvo presvedčené, že zavedené reformy a iniciatívy budú mať pozitívny vplyv na vzdelávací systém na Slovensku. Uprednostňovaním modernizácie, inkluzivity a študentského blahobytu môže krajina vyprodukovať generáciu bystrých, schopných a sociálne zodpovedných jednotlivcov, ktorí sú pripravení čeliť výzvam budúcnosti.

Na záver možno povedať, že začiatok nového školského roka na Slovensku je pre žiakov, učiteľov aj rodičov vzrušujúcim obdobím. Zavedením nových vzdelávacích programov, iniciatív v oblasti prípravy učiteľov a zameraním sa na pohodu študentov sa ministerstvo zaviazalo poskytovať vysokokvalitné vzdelanie, ktoré pripraví študentov na úspech v neustále sa meniacom svete.  

 

Reklama

zdroj: humenne.sk, TASR, STVR, UIt