Choď na obsah Choď na menu
 


Náhradné autobusy na Zemplíne čoskoro skončia. Železničiari avizujú koniec megaprojektu.

10. 2. 2025

  • Na väčšine tratí na Slovensku môžu jazdiť len vlaky s dieselovým pohonom.
  • Pomer sa však môže o pár rokov zmeniť.
  • Jednou z prvých lastovičiek je trať na východnom Slovensku, kde sa pred dvoma rokmi začali montovať troleje.
  • Projekt za vyše 200 miliónov eur je pred dokončením a železničiari očakávajú nasadenie vlakov na tento úsek v najbližších mesiacoch.

Od jesene 2023 sa pre obyvateľov Zemplína sťažilo dochádzanie za prácou či školou. Regionálne vlaky sú z dôvodu rozsiahlej rekonštrukcie nahradené autobusovou dopravou. Na elektrifikácii a zrýchlení trate medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným sa pracuje už takmer dva roky. Vyzerá to tak, že domáci si už čoskoro budú môcť vydýchnuť.

Ministerstvo dopravy vydalo v januári rozhodnutie o zmene stavby, v ktorom je uvedený termín dokončenia do konca augusta budúceho roka. Železničiari však tvrdia, že stavba sa spustí skôr. Troleje sú už po stavebnej stránke prakticky hotové.

„Elektrifikácia úseku bude ukončená do konca februára 2025. Celková rekonštrukcia a elektrifikácia tejto trate je plánovaná na 30. júla 2025,“ uviedla hovorkyňa Železníc SR Petra Lániková.

Železnice dodávajú, že premávka na úseku z Nižného Hrabovca cez Strážske do Humenného, ​​ako aj v smere na Stakčín či Medzilaborce môže začať skôr. Termín však bude závisieť od úspešného absolvovania všetkých technických prehliadok a skúšok zabezpečovacieho zariadenia. Predpoklad je približne v marci alebo apríli.

Očakáva sa, že elektrifikácia trate prinesie množstvo výhod vrátane zvýšenia rýchlosti, zníženia hlučnosti a nižších emisií. Nové vlaky budú pohodlnejšie a modernejšie a poskytnú cestujúcim príjemnejší zážitok z cestovania. Elektrifikácia trate navyše zníži prevádzkové náklady železničnej spoločnosti, čím sa stane efektívnejšou a konkurencieschopnejšou.

Projekt je významný nielen pre obyvateľov Zemplína, ale aj pre celý región. Zlepšená železničná infraštruktúra zvýši konektivitu a uľahčí prepravu tovaru a osôb. Podporí to aj hospodársky rast a rozvoj v regióne, čím sa vytvoria nové príležitosti pre podniky aj jednotlivcov.

Železničiari usilovne pracujú na dokončení projektu včas a očakáva sa, že ich úsilie sa čoskoro vráti. Obyvatelia Zemplína netrpezlivo očakávajú návrat svojich milovaných vlakov a koniec náhradných autobusov, ktoré im rušili každodenné dochádzanie.

Železnice SR medzitým plánujú modernizáciu aj ďalších železničných tratí v krajine. Cieľom je vytvorenie modernej a efektívnej železničnej siete, ktorá zodpovedá potrebám 21. storočia. Elektrifikácia trate na východnom Slovensku je len začiatok a očakáva sa, že v najbližších rokoch otvorí cestu k ďalším zlepšeniam.

Ministerstvo dopravy sa zaviazalo podporovať rozvoj železničnej infraštruktúry na Slovensku a dokončenie projektu na Zemplíne je v tomto smere významným krokom. Ministerstvo v úzkej spolupráci so Železnicami SR identifikuje oblasti, ktoré si vyžadujú zlepšenie, a zabezpečuje financovanie budúcich projektov.

S blížiacim sa dokončením projektu sa obyvatelia Zemplína tešia na novú éru pohodlného a efektívneho cestovania vlakom. 

Na záver možno povedať, že elektrifikácia železničnej trate na Zemplíne je významným projektom, ktorý sa blíži ku koncu. Projekt prinesie obyvateľom regiónu množstvo výhod, vrátane zvýšenia rýchlosti, komfortu a efektívnosti. Dokončenie projektu je dôkazom záväzku krajiny modernizovať železničnú infraštruktúru a očakáva sa, že bude mať pozitívny vplyv na ekonomiku a životné prostredie.

Reklama