Choď na obsah Choď na menu
 


V Humennom havaroval opitý vodič

10. 7. 2024

Pred pár dňami sme informovali o policajnej kontrole v Humennom a okolí zameranej na alkohol za volantom a evidentne si niektorí vodiči stále nedajú povedať.

Dôkazom je aj utorková (9.7.) dopravná nehoda:
V popoludňajšej dopravnej špičke viedol 62-ročný vodič osobné auto po nadjazde v Humennom. Zle odhadol svoju jazdu a narazil do iného vozidla stojaceho pred ním, ktoré nabúral.

Po príchode hliadky na miesto bol vodič podrobený dychovej skúške s výsledkom 1,23 promile.
Následkom nehody navyše utrpel zranenia, z ktorých sa bude liečiť niekoľko týždňov.
Vo veci bolo začaté trestné stíhanie a muž bol súčasne obvinený z prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.

Na druhej strane je otázka pre kompetentných, či je výška trestu dostatočná na to, aby odradila vodičov od sadnutia si za volant pod vplyvom alkoholu. Vo verejnosti silnejú hlasy za tvrdšie tresty ako doživotný zákaz viesť motorové vozidlá.

Tento incident vyvolal búrlivú diskusiu o účinnosti súčasných trestov za jazdu pod vplyvom alkoholu  a potrebe prísnejších opatrení na boj proti tejto trestnej činnosti, ktorej sa dá predchádzať. Zatiaľ čo orgány robia svoju časť na zvyšovaní povedomia a presadzovaní práva, je dôležité preskúmať základné príčiny tohto správania a preskúmať spôsoby, ako ho účinnejšie riešiť.

Výskum ukázal, že vodiči, ktorí jazdia pod vplyvom alkoholu, často vykazujú vzorec rizikového správania, ktorý možno pripísať kombinácii faktorov vrátane nedostatočného vzdelania, tlaku rovesníkov a všeobecného ignorovania bezpečnosti seba a iných. V tejto súvislosti je nevyhnutné vyvinúť a implementovať programy založené na dôkazoch, ktoré sa zameriavajú na zmenu postojov a správania, najmä medzi vysoko rizikovými skupinami, ako sú mladí vodiči, vodiči nad 68 rokov a recidivisti.

Jedným z možných prístupov je zaviesť prísnejšie tresty pre páchateľov pod vplyvom alkoholu, vrátane povinného uväznenia, verejnoprospešných prác a doživotné odňatie oprávnenia viesť motorové vozidlá. Okrem toho by zákonodarcovia mohli zvážiť zavedenie prísnejších predpisov na predaj a konzumáciu alkoholu, najmä v oblastiach s vysokou mierou prípadov pod vplyvom alkoholu.

Samotný trest však nestačí. Rovnako dôležité je investovať do vzdelávania a kampaní na zvyšovanie povedomia, ktoré sa zameriavajú na širokú verejnosť, ako aj na špecifické skupiny, ktoré sa s väčšou pravdepodobnosťou jazdia pod vplyvom alkoholu. To by mohlo zahŕňať školské programy, oznámenia o verejných službách a komunitné iniciatívy, ktoré zdôrazňujú ničivé dôsledky jazdy pod vplyvom alkoholu a podporujú zodpovedné postupy pri jazde.

Okrem toho môže technológia zohrávať dôležitú úlohu pri predchádzaní incidentom pod vplyvom alkoholu. Napríklad zariadenie na blokovanie naštartovania, ktoré vyžaduje, aby sa vodiči pred naštartovaním vozidla podrobili dychovej skúške, sa ukázali ako účinný pri znižovaní miery recidívy medzi páchateľmi ktorí jazdia pod vplyvom alkoholu. Podobne je možné použiť mobilné aplikácie a ďalšie digitálne nástroje na monitorovanie správania vodičov, poskytovanie spätnej väzby v reálnom čase a ponúkanie stimulov pre bezpečnú jazdu.

Na záver možno povedať, že nedávna dopravná nehoda v Humennom slúži ako rázna pripomienka nebezpečenstva jazdy pod vplyvom alkoholu a potreby komplexného prístupu k riešeniu tejto zložitej problematiky. Zatiaľ čo tresty sú nevyhnutné na to, aby boli páchatelia zodpovední, rovnako dôležité je investovať do vzdelávania, informovanosti a stratégií prevencie, ktoré sa zameriavajú na hlavné príčiny tohto správania. Spoluprácou môžeme vytvoriť bezpečnejšiu a zodpovednejšiu kultúru jazdy, ktorá uprednostňuje bezpečnosť a pohodu všetkých účastníkov cestnej premávky. 

 

zdroj: Polícia SR, UIo